09 Februari 2018

CERITA HEWAN "HARIMAU YANG SOMBONG"

HARIMAU YANG SOMBONG




Pada suatu hari di sebuah hutan ada seekor harimau yang sedang tidur dengan lelapnya.
Tanpa sengaja ada seekor tikus mengganggu tidur sang harimau. Kemudian sang harimau marah dan menangkap tikus itu.

Harimau          : “ Heemm... Berani-beraninya kamu mengganggu saya wahai tikus kecil”
Tikus               : “ Ampun... ampun harimau, jangan bunuh aku, jangan tangkap aku.. aku berjanji
    aku akan membalas kebaikan mu. Lepaskan aku”
Harimau          : “Hahahaha.... Mana bisa kamu tikus kecil, bisa membalas kebaikan ku.. Sudah
   pergi sana.”

            Pada suatu hari sang harimau terperangkap jaring sang pemburu. Waduhh matilah aku. tolong-tolong teriak harimau. Tikus mendengar jeritan itu, tikus sangat terkejut melihat harimau masuk dalam jaring.

Tikus               : “Tenang harimau, gigiku sangat tajam”.

Sambil menggigit jaring itu sedikit demi sedikit, jaring itu putus dan harimau dapat keluar dari jaring itu.

Harimau          : “Terima kasih tikus kecil kamu telah menolong aku.
Tikus               : “Ya harimau sama-sama”


            Akhirnya sang harimau terbebas dari jaring sang pemburu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar